30-11-2017

Kansen door vechtsport

De belangstelling voor vechtsport groeit enorm. Er is een brede maatschappelijke discussie gaande over de positieve en negatieve kanten. Wat is de waarde van vechtsport voor jongeren en wat betekent dit voor de praktijk, beleid, onderwijs en wetenschap? Die vraag stond centraal tijdens een congres over Vechtende Jongeren in het najaar van 2017.

Maatschappelijke rol De Halter

Het congres vond plaats bij worstelvereniging  de Halter. Voorzitter Hans Galesloot opende het congres en vertelde hoe de Halter haar maatschappelijke rol vervult, bijvoorbeeld door worstel les aan vluchtelingen te geven. Maar ook door jongeren serieus te nemen en te luisteren naar hun behoeftes, zo vertelt trainer Mickey van de Wal in de workshop praktijk. De Halter is een van de vele voorbeelden van vechtsport initiatieven in Nederland die willen bijdragen aan de brede ontwikkeling van jongeren.

Passie voor de sport

Ook Stefan Struve (MMA vechter en coach bij Callenge Sport) en Ibrahim Sellak (MMA vechter en eigenaar Sport Academy Sellak)hebben passie voor de sport en voelen zich verantwoordelijk iets terug te doen voor de sport die hen groot heeft gemaakt. Zij vertellen wat discipline en inzet is, hoe je emoties herkent en kunt ‘hanteren’, hoe je in interactie jezelf en anderen leert kennen.

Maike Kooijmans (lector Fontys Pedagogiek) interviewde Struve en Sellak nadat zij had laten zien hoe de interactie tussen de vechtsporter en de trainer onderzocht kan worden. Zij heeft een model ontwikkeld om het gedrag van jongeren beter te begrijpen. Het zichtbare gedrag van sporters krijgt vaak aandacht van de trainers, terwijl de emoties en de aspiraties, die minder zichtbaar zijn, het gedrag beïnvloeden. Haar model helpt die kant mee te nemen in het kijken naar jongeren.

Onderwijs en onderzoek

Na de presentatie van Kooijmans begonnen drie workshops  die aansloten bij verschillende beroepsgroepen: praktijk, beleid en onderwijs & onderzoek. Kooijmans ging in de workshop over onderwijs en onderzoek dieper in op de inzichten uit een aantal proeftuinonderzoeken dat  het afgelopen jaar op verschillende locaties is uitgevoerd. Wat opvalt is dat de relatie tussen trainer en  jongere voorwaardelijk lijkt voor het werken aan de ontwikkeling van de jongere. Maar hoe ziet deze pedagogische relatie eruit en hoe onderzoek je deze relatie?

De deelnemers  gaven aan dat vervolgonderzoek niet alleen belangrijk is voor de praktijk maar ook voor beleid. Er werd gesteld: “Harde cijfers zijn belangrijk zodat beleid het nut van vechtsport inziet”. Hoewel effecten belangrijk zijn, is de betekenis achter de cijfers ook van belang  om te onderzoeken, om zo te begrijpen wat er gebeurt in de vechtsport praktijk. Een tweede vraagstuk ging over hiërarchie in de vechtsport omgeving. Hoe kunnen jongeren die leren in deze hiërarchische omgeving omgaan met de maatschappij waarin deze sterke hiërarchie niet aanwezig is? Het blijkt een levendig vraagstuk waar (nog) geen eenduidig antwoord op is, zowel uit de praktijk als uit onderzoek.

Lees dit bericht verder op: www.allesoversport.nl

Lees ook:
- Sinterklaas intocht een groot succes!
Crowdfunden voor je eigen mascotte
- Let’s Dance for Peace!