Er zijn uitzonderingen (=vergunningen voor o.m. voor leraren, mantelzorgers) en compensatieregelingen gemaakt. De sport is echter niet meegenomen in de lijst van uitzonderingen.
Wij hebben gepleit voor twee aanpassingen.
- Verklein de venstertijden bij sportparken van 6.00 uur tot 9.30 uur, zodat ochtendtrainingen en de derde helft niet wordt gehinderd en beter gebruik sportaccommodaties gestalte kan krijgen
- Biedt sportclubs in gebied met een 24/7 parkeerregime, die trainers en vrijwilligers hebben die echt niet zonder een auto kunnen, een vergelijkbare vergunningsregeling als die aan de scholen is aangeboden.
Het lijkt erop dat de coalitie vasthoudt aan de oorspronkelijke uitgangspunten en dat er geen extra uitzonderingen bijkomen.
Ter relativering, in het overgrote deel van de stad zal alleen tussen 6 en 11 uur op werkdagen betaald parkeren gelden en dat heeft beperkte gevolgen voor de sport.
Echter, de nieuwe sporthallen zullen vaak wel in een gebied liggen waar niet geparkeerd kan worden, of waar een 24/7 regime geldt. Daar krijgen clubs te maken met hogere kosten voor vrijwilligers en trainers, die aan de auto gebonden zijn. Ook voor bestaande sporthallen met betaald parkeren, is dat al een hoge kostenpost.
Zie hieronder de indeling van de stad in blokken, waar en wanneer het betaald parkeren ingevoerd gaat worden.